Att starta upp en bokhandel är ett väldigt kul och spännande projekt. Det finns en aldrig sinande ström av nya böcker och författare, och till det kommer det enorma utbudet av redan existerande verk. Resor, romaner, biografier och facklitteratur – det finns hur mycket som helst för ivriga läsare i alla åldrar.
För att du ska lyckas med ditt tilltag är det viktigt att du är organiserad och har en genomtänkt affärsplan. Stort som smått ska ordnas och du vill både skaffa nya kunder och behålla ditt redan existerande klientel. Du bör marknadsföra dig väl, ha en bra kundservice och vara duktig på det du säljer. Läs vidare för tips om hur du kan skörda framgångar med din bokhandel.
Snyggt och intressant
En bok är en perfekt present att ge bort eller bjuda sig själv på och både stora och små barn gillar som bekant hårda paket. För att det ska bli extra trevligt kan du erbjuda paketinslagning och bör därför skaffa ett sortiment med presentpapper, cellofanpåsar, presentsnören och kuvert till kort. Det är också uppskattat att du slår in böckerna snyggt även om de inte ska vara presenter, till exempel genom att vira in dem i lite tunt papper eller skicka dem i snygga bubbelkuvert. Det är viktigt att du skyddar böckerna som ska skickas för att kunden inte ska bli missnöjd och reklamera varan eller klaga i sociala medier. Det är också smart att komma med erbjudanden i samband med försäljningen, till exempel ett medföljande kort med en rabattkod eller ett löfte om ett extrapris vid nästa inköp.
Hellre smal än bred
Eftersom konkurrensen är stenhård är det också viktigt att du kan erbjuda unika böcker eller ha ett sortiment som är mycket specifikt. Det kan vara frestande att hela tiden försöka ha allt det senaste inom alla genrer men då blir det lätt att du tar dig vatten över huvudet. En extremt populär genre är deckarlitteraturen, särskilt nordic noir, och om du vill satsa på den kan det vara klokt att hålla dig enbart till den sortens böcker. Tänk också på att hålla dig till ämnen som du själv tycker om för att lättare kunna hålla dig a jour med allt det senaste och dessutom kunna rekommendera bra böcker till dina kunder. När du ska specialisera dig kan du fokusera på saker som:
- Åldersgrupp – är det barn, vuxna eller äldre du vill ha som målgrupp?
- Livsstilar – starta en bokklubb med ett tema som du tycker om, exempelvis HBTQ, trosåskådningar eller veganism.
- Tidsera – satsa på litteratur från en viss tid, exempelvis 1800-talets författare eller 50-tales arga rebeller.
Topplistor, recensioner och mässor
Är du väl uppdaterad med allt som sker inom litteraturvärlden kan du ge kunderna bra tips om specifika böcker, författare och artiklar om dem. Lägg ut nyheter på din hemsida, länka till intervjuer som du läst eller sett på TV och bjud gärna in ditt klientel att komma med åsikter. Du kanske kan organisera en bokklubb online där alla läsare kan diskutera olika ämnen och om det ska ske en bokmässa i din närhet bör du gärna vara med på ett hörn. Genom att vara väl insatt, trevlig och noggrann kommer din bokhandel bli en succé.